Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chyťte zloděje !

Skutečnost, že ze mě nebude žádný velký hrdina jsem zjistil již na základce, jako žák druhé třídy. Jednoho dne cestou ze školy, mě naprosto nečekaně a jen pro své pobavení, napadl spolužák Nedvěd, který nedávno propadl do naší třídy. Vystřelený knoflík z mých manšestrových kraťasů reagující na dobře mířenou ránu na břicho, byl tehdy mou jedinou obranou, jež evidentně nijak nesouvisela s mou vůlí.  

Od toho dne uteklo několik desetiletí a mnohé se změnilo. Mé tělo už dostalo od lékařů svůj první náhradní díl, ale rvát jsem se dodnes nenaučil.

Minulý čtvrtek jsem se vydal pěšky do nemocnice na technickou kontrolu vyměněného kyčelního kloubu. Ve spodní části jedné z uliček svažující se z hlavního náměstí, zaslechl jsem za sebou zoufalé volání. Chyťte ho ! Zloděéééj ! 

Rozumu se nechce pouštět do předem prohraného zápasu a tak hlava bleskově vymýšlí různé důvody, proč nereagovat. Rozhlédl jsem se v naději, že zahlédnu někoho statečnějšího, leč na chodníku vidím jen šourajícího se staříka, sice ozbrojeného hůlkou, leč nijak neprojevujícího zájem o dění kolem sebe. Je to tedy jen na mně. Zasáhnout musím, i kdyby to mělo být jen proto, abych si odepřenou pomoc nemusel později vyčítat. 

To vědomí mě k mému překvapení mobilizuje. Také je to má poslední racionální úvaha té chvíle. Otočím se dozadu a vidím přibíhat o hlavu vyššího sprintera v bílé bundě. Od toho okamžiku amigdala v mém mozku přepne na zrychlený režim a převezme řízení těla. Mysl začíná naopak veškeré dění vnímat zpomaleně. Stojím klidně a předstírám, že jen očumuji výlohy. Snad proto se běžec nenamáhá vyhnout se mně obloukem, ale důvěřivě běží těsně kolem mě. Když je metr přede mnou, něco ve mně zařve : „ Tak co je ! “ A stejná síla mu nastaví pravou nohu do běhu a oběma rukama ho chytí za bundu. Skácí se na zem. Stojím v předklonu nad ním a než si stačím uvědomit, že nevím co teď, přiskočí zezadu nějaký kulturista, okamžitě mu klekne na záda a zkroutí mu ruku dozadu. Zařve jen : „ Pust ho ! “ Mladík položí mobil na zem a rychle drmolí : „ Nechte mě, už ho nedržím, už ho nemám, já už to neudělám .“ To už přibíhá okradená mladá žena, chytí ho oběma rukama za rukáv, energicky ho zvedá ze země a zadýchaně říká: „ Tak pojď ty hajzle, teď půjdeš se mnou ... “ A odvádí si ho zpátky k náměstí, kde sídlí městská policie. Svět kolem mě se opět začne otáčet původní rychlostí. 

 To vše se odehraje v průběhu pouhých několika vteřin, nedozvíme se už nikdy co přesně předcházelo, ani jak to bylo potom. Čtyři lidi, kteří se viděli prvně v životě, aby je spojila tahle kratičká událost. Tři z nich projevili rychlou spolupráci, a aniž si řekli navzájem jediného slova, v klidu se rozcházejí každý po svém. 

Vzrušením se mi ještě třesou kolena, když si říkám: A je to… konečně jsem se zachoval, tak jak jsem měl, mám to za sebou. Děkuji osudu, že mně dopřál tuhle zkoušku, ve které jsem proti všem předpokladům a svému očekávání uspěl. Bylo to vlastně jednoduchý a nemusím si nic vyčítat. Nemusím se tím už vůbec zabývat. Teprve druhý den mi dojde, že jsem si mohl vyvrátit svůj zánovní kloub, ale to mě v tu chvíli vůbec nenapadne. To jen podvědomí udělalo co muselo a mělo. 

Teď kráčím jako olympijský vítěz v zápase řeckořímském a cítím, že se vznáším dvacet centimetrů nad zemí. Moje mysl se tetelí blahem. V jejích představách mi děkuje nejprve velitel městské policie, po chvíli už sám primátor, který mě za tím účelem pozval k sobě na radnici, kde se stoly ztrácejí pod vybraným jídlem a pitím. Proberu se teprve když mě tiskne ruku prezident republiky a v druhé drží státní vyznamenání. To již procházím parkem, kde na lavičkách posedává skupinka anglických turistů. Dívají se na mě, něco si povídají a rozpustile se usmívají. Sebevědomě opětuji jejich milé úsměvy a pokračuji v chůzi. 

Vejdu do stínu nemocnice a z očí sundám sluneční brýle. Jedno sklo v nich chybí. Konečně mi dochází, proč se ti Angláni tak usmívali... 

Zpátky domů se vracím stejnou cestou. Černé sklíčko, rozbité na střípky, leží tu na chodníku jako jediný, němý svědek toho krátkého dopoledního dramatu.   

 

 

 

Autor: Petr Bergl | pondělí 10.9.2012 7:14 | karma článku: 17,10 | přečteno: 855x
  • Další články autora

Petr Bergl

Zlomky z deníku

Krátké úvahy z deníkových zápisků na různá témata podle toho, co přinesli zpravodajové do našich domovů, nebo události do našich životů. 

21.6.2013 v 9:21 | Karma: 11,97 | Přečteno: 897x | Diskuse| Ostatní

Petr Bergl

Muž na laně – film o lidské touze, vůli a svobodě

Částečně hraný dokument anglického režiséra Jamese Marshe „Man on Wire“, uvede dnes večer česká dvojka pod názvem „Muž na laně“. Scénář k filmu napsal podle skutečné události Philippe Petit, jenž je zároveň hlavním hrdinou mimořádného příběhu lidské touhy, vůle, odvahy a svobody.

24.3.2013 v 16:47 | Karma: 10,06 | Přečteno: 523x | Diskuse| Kultura

Petr Bergl

Život a dílo soudce Karla Vaše

Ten nenápadný stařík v nemoderních brýlích s divným pohledem rybích očí, ze kterých nevyčtete žádné city, zemřel ve stejný den jako kytarista slavných Beatles, John Lennon. Toho osmého prosince se nepsal rok 1980, ale 2012. Karla Vaše nakonec nikdo nezastřelil, přestože dvakrát k tomu nebylo daleko. Přes svou životní bilanci, která obnáší stovky zničených životů a mrtvých, dožil nepotrestán v domově pro seniory.

21.3.2013 v 7:34 | Karma: 21,86 | Přečteno: 849x | Diskuse| Kultura

Petr Bergl

Čtyři dohody jako novoroční předsevzetí

Původní svátek slunovratu, později oslavy křesťanů narození budoucího spasitele, přebilo dnešní hmotné běsnění předvánočního shonu. V něm se dávno ztratilo magické kouzlo adventu z dob Erbenových básní, nebo obrázků Josefa Lady. Vánoční svátky jsou v novodobé tradici spojeny se spoustou dárků, stoly obloženými vánočním jídlem a televizním programem plným mnohokrát viděných repríz.

26.12.2012 v 8:13 | Karma: 36,45 | Přečteno: 6551x | Diskuse| Kultura

Petr Bergl

Za zabití člověka pokuta. To by nám tak ještě chybělo

Provokativně absurdní návrh pana Václava Vlka by normálně ani nestál za odpověď, kdyby nebyl otištěn ve středečním vydání z 19.12.2012 nejčtenějšího českého deníku. Z toho důvodu mám za to, že byl míněn vážně a nedá mi to, abych nevyslovil svůj názor.

20.12.2012 v 7:59 | Karma: 20,44 | Přečteno: 1367x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 7655x
Učitel i žák